First Love - Utada Hikaru.mp3 dinlemek için play deyin.

23 Şubat 2012 Perşembe

TOKYO ÜNİVERSİTESİ: REFORM MU? YASAK SAVMAK MI?

Tokyo Üniversitesi* (Tokyo Daigaku, kısaltılmış olarak TODAİ denir), Ocak ayı başında, öğrenim yılının başlangıcını uluslararası eğitim programlarına paralel olarak ilk bahardan(Nisan başından) sonbahara değiştireceğini duyurdu.

Karar akademik çevrelerde değişik yorum ve tartışmalara yol açtı.

TODAİ'ın  bu kararının uygulanması Japon toplumunda geniş ve değişik sorunlar ve sonuçlar doğuracak gibi görünüyor.

Doğacak sorunlardan biri şirketlerin eleman alma politikasını etkileyecek. Kurumsal Şirketlerin  yeni elemanları Nisan başında işe başlar. Bu dönemsellik değişmek zorunda olacak.

Benzeri bir dönemsellik, pek çok ulusal sınavın Şubat ayında yapılıyor olması. Bu sınavlar arasında tıbbi yeterlilik (sertifika) sınavları  da var. 

Hükumet ve iş çevreleri  kararı genel olarak olumlu karşıladılar. Çok sayıda kamu görevlisi de Tokyo Üniversitesinin kararını ülke genelinde uygulanmasından yana görüş bildiriyor.

Bazı akademisyenler, ders yılının sonbaharda başlamasının ülke gençliğinin gözündeki globalleşme önceliğine uygun olduğu noktasında birleşiyorlar.

Üniversitenin bu kararının hükumetin de desteğini aldığı anlaşılıyor. Hükumet tüm idari kademelerde konunun ayrıntılı olarak ele alınması gerektiğini vurguluyor.

KEİDANREN, ülkenin önde gelen büyük sermaye lobisi, (TÜSİAD gibi), işe girişlerin sonbahara kaydırılmasına yönelik çalışmalar  ve hazırlıklar yapılmasını öneriyor. KEİDANREN, nisan yerine sonbaharda üniversiteye başlayacak lise mezunlarının altı ay boş kalmamaları için proje üretilmesi gerektiği görüşünde.

TODAİ planının iki amacı var: Global rekabeti arttırmak ve üniversiteyi yabancı öğrencilere çekici kılmak. Üniversite 2020 yılında yabancı lisans öğrencisi sayısını yüzde 12 ye çıkarmayı öngörüyor (bu oran 2011 ders yılında yüzde 1.9, Harward'da 2009 da yüzde 12, Seul Üniversitesinde 2010 da yüzde 6).

Bazı uzmanlar, ders yılının sonbahara kaydırılmasının bu amaçların gerçekleşmesi için yetersiz olduğunu, öğrencilerin ve tutucu öğretim üyelerinin düşünce tarzlarının da değişmesi gerektiğini vurguluyorlar. Yabancı öğrencilere çekici gelecek seçenekler sunulması gerektiğini belirtiyorlar. Bu seçeneklerden birinin İngilizce eğitim olması da önerilerden biri.

Bazı değerlendirmelerde, TODAİ'ın  Japonya'da tartışmasız birinci olduğu ama uluslararası rekabette iyice geride kaldığı iddia ediliyor.

TODAİ yabancı öğretim üyeleri sayısında da çok fakir: Yalnız 88 kişi, oranı yüzde 2.3(2011) Bu oran Oxford'da yüzde 20, MIIT'de yüzde 14 (2008 de).**

TODAİ, bu sonbaharda tüm derslerin İngilizce olacağı bir program başlatıyor. Bu programa alınacak öğrenci sayısı-toplam öğrenci üç bin iken- yalnız bir kaç düzineyle sınırlı olacak. 

2011 Mayısında TODAİ panelinde belirtildiği üzere, Japonya nüfusunun yaşlanması, doğum oranının düşmesi gibi nedenlerle yüksek öğretimdeki kriz derinleşiyor. 2011 ders yılında, 572 özel üniversitenin yüzde 39 u  minimum kayıt kotasını dolduramamış.

Alınan bilgilere göre Nisan ayında TODAİ dışında Tokyo Keio ve Kyoto Üniversiteleri  dahil on bir üniversite ile bazı iş çevreleri konuyu tartışacaklar. 81 kamu üniversitesinin yaklaşık yarısı da tartışmaya katılmaya sıcak bakıyor. TODAİ mezunlarının önü sadece kamuda değil özel sektörün büyük gruplarında da fazlasıyla açık. Ayrıca 10 özel üniversite konuyu gündemlerine almış.

(*) Tokyo Üniversitesi, 1877 de kurulmuş. 1886 da adı, Tokyo İmparatorluk Üniversitesi olarak değiştirilmiş. 10 fakültesi ile, 500 dolayında profesör kadrosu var.

TODAİ da öğrenim görebilmek için giriş sınavını başarmak gerekiyor. Mezun olanlara özellikle Hukuk Fakültesi mezunlarına, siyaset, bakanlık(hatta başbakanlık), parlamenterlik, tüm bakanlıklarda yüksek bürokratlık, yargı mekanizmasına girmek gibi yollar sonuna kadar açık. Bildiğim kadarıyla her hangi bir yüksek öğretim kurumunun bu denli dominant olduğu başka bir örnek yoktur.

(**) Mukayese amacıyla verilen bazı oranlar, 2011 Mayıs ayındaki TODAİ Panelinden alınmıştır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.